Ta majhna, rjava semena so izjemno bogata z beljakovinami, vlakninami in zdravimi maščobnimi kislinami, vključno z omega-3 in omega-6. Imajo antioksidativne učinke in lahko zmanjšajo simptome številnih bolezni ter izboljšajo zdravje srca, kože in sklepov. V tem članku preučujemo različne prednosti, ki jih imajo konopljina semena in ponujamo nasvete za njihovo uporabi v prehrani.

Seme konoplje

Konopljino seme je produkt opraševanja moške in ženske rastline konoplje. Vsako seme vsebuje genetski zapis (karakteristike) starševskih rastlin, ki določa višino rastline, morebitno odpornost na bolezni in zajedalce, velikost cvetov in koreninskega sestava, vsebnost kanabinoidov, itd. Ker pa imajo vsa konopljina semena skoraj enake zahteve za kalitev, rast in cvetenje, je genski zapis najpomembnejša lastnost za vzgojo zdrave rastline.

Konopljino seme je ovito v lupino, kar onemogoča vdor vlage in zraka.

Zdravo seme lahko prepoznamo po svetlo do temno rjavi barvi s temnejšimi lisami, ki se z rahlim pritiskom med prsti ne poškoduje. V lupini semena se skriva zaloga hranilnih snovi ter kalček, ki nosi genski zapis.

neoluščena konopljina semena

Kaj vsebuje seme konoplje?

Konopljino seme vsebuje številne hranilne snovi:

Beljakovine

Seme konoplje vsebuje skoraj toliko beljakovin kot soja. V vsakih 30 gramih (g) semen ali približno 3 žlicah je 9,46 g beljakovin. Semena konoplje so popoln vir beljakovin, kar pomeni, da zagotavljajo vseh devet esencialnih aminokislin, ki so gradniki vseh beljakovin. Telo ne more samo proizvesti vseh devet kislin, zato jih mora človek absorbirati s hrano.

Relativno malo rastlinskih živil je popolnih virov beljakovin, zaradi česar so konopljina semena dragocen dodatek k vegetarijanski ali veganski prehrani. Še posebej je seme konoplje bogato z aminokislino, imenovano arginin, ki ohranja vaše srce zdravo.

Nenasičene maščobe

Polinenasičene maščobe, zlasti omega-3 maščobnih kisline in njihovi izjemno koristni učinki za zdravje, so že splošno znani.

Konopljina semena imajo odlično razmerje maščobnih kislin omega-3 in omega-6 v razmerju 3:1, ki spodbujajo kardiovaskularno delovanje.

100% bio konopljina semena so ena od redkih semen, ki vsebujejo tudi klorofil.

[Študija]: Glede na rezultate študije na živalih iz leta 2015, je vključitev konopljinih semen in konopljinega olja v dieto kokoši povzročilo povišanje ravni omega-3 v rumenjakih, kar je pripeljalo do bolj zdravega razmerja omega-3 in omega-6.

Vlaknine

Veliko vlaknin v konopljinem semenu leži v lupini, zato so neoluščena konopljina semena še bogatejša z vlakninami.

Tudi oluščena semena konoplja so odličen vir vlaknin, tri žlice pa vsebujejo približno 1.2 g vlaknin.

Zadostna količina vlaknin v vsakodnevni prehrani učinkuje na:

  • Uravnavanje telesne teže.
  • Zmanjšanje apetita, saj obroki, ki vsebujejo veliko vlaknin nastijo dlje.
  • Uravnavanje ravni sladkorja v krvi.
  • Spodbujanje prebave in zdravje črevesja.

Vitamini in minerali

Konopljina semena vsebujejo veliko vitaminov in mineralov, ki se v večini nahajajo v semenski lupini, zato so za optimalen vnos vitaminov priporočljiva neoluščena konopljina semena.

Vitamini:

  • Tiamin (Vitamin B1) – pripomore konverziji ogljikovih hidratov in aminokislin v energijo in je ključnega pomena za zdravo srce, mišice in živčni sistem
  • Riboflavin (Vitamin B2) – pomemben za rast, reprodukcijo, nastajanje rdečih krvničk, pripomore k zmanjšanju težav z vidom in skrbi za zdravo kožo
  • Niacin (Vitamin B3) – sodeluje pri presnovi ogljikovih hidratov, maščob in beljakovin ter spodbuja funkcionalnost prebavnega trakta, živčnega sistema in konverziji hrane v energijo
  • Piridoksin (Vitamin B6) – spodbuja nastanek protiteles v imunskem sistemu, ohranja funkcionalnost živčevja, uravnava krvni sladkor, presnavlja amino in maščobne kisline ter skrbi za razvoj živčevja in možganov pri otroku
  • Folna kislina (Vitamin B9) – zelo pomemben pri nastanku in ohranjanju novih celic ter skrbi za sintezo Ribonukleinske kisline (RNA) in Deoksiribonukleinske kisline (DNK) ter pripomore k zdravemu razvoju otroka v prvih tednih nosečnosti (preprečuje okvaro nevralne cevi)
  • Vitamin E – ščiti polinenasičene maščobne kisline, deluje kot antioksidant ter ima pomembno vlogo pri razvoju živčevja

Minerali:

  • Kalcij – skupaj s fosforjem je zelo pomemben pri razvoju kosti in zobovja, pripomore k ohranjanju krvnega pritiska, preprečevanju nastanka krvnih strdkov, krčenja mišic in skrbi za normalno delovanje srca
  • Fosfor – skupaj s kalcijem skrbita za razvoj kosti in zobovja, pripomore k rasti in obnavljanju tkiva, skrbi za kislinsko-bazično ravnovesje celičnih tekočin in formira del fosfolipidnih molekul, katere so ključne komponente celičnih membran
  • Kalij – pripomore k telesnem ravnovesju in rasti, skrbi za ravnovesje vode med celicami in telesnimi tekočinami, ravnovesje elektrolitov, celično integriteto ter je ključnega pomena za pravilno delovanje srca, prenos živčnih impulzov
  • Magnezij – spodbuja absorbcijo kalija in kalcija, skrbi za mineralizacijo kosti, aktivacijo B vitaminov
  • Baker – skrbi za shranjevanje in metabolizacijo železa, formacijo hemoglobina in kolagena, pripomore k dovajanju kisika telesu in je potreben za razvoj možganov ter medcelično komunikacijo
  • Železo – ena glavnih komponent hemoglobina in mioglobina (mišični hemoprotein), ki skrbita za dovod kisika v krvi in mišicah. Železo je ključnega pomena za nastajanje celic, aminokislin, hormonov, živčnih prenašalcev in ATP-ja (služi kot vir energije).
  • Cink – pripomore encimski aktivnosti v celicah, spodbuja imunski sistem, rast, razvoj, celjenje ran in pomaga pri metabolizaciji beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov
  • Mangan – sodeluje pri formaciji vezivnega tkiva, kosti, reproduktivnih hormonov ter je ključnega pomena pri delovanju možganov in živčevja

oluščena konopljina semena

Kakšne učinke na zdravje ima seme konoplje?

Poleg vseh prehranskih koristi, ki jih imajo konopljina semena, pa so učinkovita tudi pri številnih zdravstvenih težavah.

Izboljšanje zdravja srca in ožilja

Medicinska skupnost meni, da omega-3 maščobne kisline izboljšujejo zdravje srca in zmanjšujejo tveganje za težave, kot so srčne aritmije in bolezni srca.

Konopljina semena vsebujejo visoko vsebnost omega-3 in zdravo razmerje med omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami. Seme konoplje vsebuje tudi visoko raven arginina, aminokisline, ki se spremeni v dušikov monoksid.

Dušikov monoksid je nujen za širjenje arterij in žil, stene žil pa pomaga ohraniti gladke in elastične.

Znižanje krvnega tlaka, uživanje zdrave prehrane s čim več konopljinimi semeni in redna telesna aktivnost lahko pripomorejo k zmanjšanju tveganja za srčne bolezni.

Zmanjšanje vnetij

Količina omega-3 v konopljinih semenih in zdravo razmerje omega-3 in omega-6 v semenih lahko skupaj prispevata k zmanjšanju vnetij. Poleg tega so konopljina semena bogat vir gama linolenske kisline (GLA), polinenasičene maščobne kisline, ki ima lahko tudi protivnetne učinke.

Pomoč pri težavah s kožo

Atopijski dermatitis (AD) in akne so lahko posledica kroničnega vnetja. Pri tem lahko pomagajo protivnetne spojine v konopljinih semenih.

Visoka vsebnost omega-3 v konopljinih semenih lahko pomaga pri obvladovanju in zmanjšanju simptomov aken.

Prav tako prebiotiki in rastlinske vlaknine, ki jih vsebuje seme konoplje, pomagajo pri obvladovanju simptomov AD. Pri negi kože, ohranjanju njene prožnosti in vitalnosti, pa se odlično obnese konopljino olje. Konoplja je vedno bolj prisotna v kozmetičnih izdelkih za nego kože in las. Spoznajte njene učinke in načine uporabe > Konoplja v kozmetiki <.

konopljina semena in olje

Sklepi in kosti

Ker semena konoplje vsebujejo tudi kalcij, zelo pozitivno vplivajo tudi na zdravje kosti in tako pripomorejo k preprečavanju pojava osteoporoze in drugih težav s sklepi in kostmi.

Oluščeno ali neoluščeno seme konoplje - kakšna je razlika, katero je boljše?

Ker so tudi v semenski lupini konoplje številne koristne sestavine, priporočamo, da izberete neoluščena konopljina semena, saj vsebujejo popolen spekter vitaminov in mineralov. Tudi oluščena semena konoplje so dober vir beljakovin in vlaknin, ki pa jih nekoliko lažje vključimo v prehrano. Obe različici semen sta torej izjemno hranilni, okusni in uporabni v kuhinji.

Pravilno očiščeno konopljino seme ne vsebuje kanabinoidov in ne povzroča nikakršnih stranskih učinkov, zato je primerno tudi za otroke, noseče matere ter vse, ki si želijo izkoristiti ponujene blagodejne učinke.

Kako lahko vključimo semena konoplje v prehrano?

Semena konoplje - Vitahemp so prijetnega okusa in hrustljave strukture, ki se lepo poda k raznim jedem - vse od namazov, napitkov, glavnih jedi do slastnih sladic. Lahko pa jih grickljate tudi same, kot malica ali med obroki. Najdlje bojo ostala sveža, če shranite v neprodušni posodi, najboje kar v hladilniku.

Predstavjamo vam nekaj priljubljenih receptov za zdrave, hranljive obroke, ki vas napolnijo z energijo: